Aquesta varietat tradicional, molt apreciada durant els mesos d’hivern, es va deixar de cultivar i només l’han conservada alguns agricultors. Ara es pretén recuperar aquest autèntic tresor gastronòmic
Terrassadigital.cat (15/03/2014)
La col brotonera ha estat la gran protagonista aquest dissabte al Mercat del Triomf. Aquesta varietat tradicional de col, molt apreciada durant els mesos d’hivern, es va deixar de cultivar i només l’han conservada alguns agricultors en els seus horts particulars. Ara, es pretén recuperar el que es defineix com un autèntic tresor gastronòmic.
Ho explica Joan Simó, investigador de la Fundació Miquel Agustí: “És una varietat de col que era bastant coneguda aquí a la comarca. De fet, gent gran ens ho ha anat explicant. Es va perdre, hi ha molts pocs pagesos que en facin. I ara el què estem intentant és recuperar-la. Hem agafat llavors, estem mirant quines són millors que les altres, intentarem fer una millora genètica perquè torni a haver-hi aquesta col al mercat d’aquí a uns anys”.
Durant tot dissabte s’ha donat a tastar a diverses persones al Mercat del Triomf, per tal de conèixer la seva opinió sobre les característiques sensorials d’aquesta varietat tradicional.
Per a Anna Maria Berango: “És diferent, aquesta té un gust molt fi, molt suau. L’altra l’hi notes més el gust de col, aquesta no el té tant. M’agrada molt”. Segons Òscar Martínez, “és curiós, una mica dolçeta. És el que diuen, un híbrid entre una hortalissa convencional i un espàrrec. Està prou bé, la trobo dolça pel meu gust”.
I just al mateix carrer ha tingut lloc la I Fira del Calçot a Terrassa. La dinamitzadora de l’Eix Comercial i del Mercat de Sant Pere, Montse Expósito, explica que la intenció és consolidar aquesta iniciativa de forma anual el mes de febrer: “L’objectiu de la fira és acostar un producte de proximitat, com és el calçot, al client. El calçot és un producte que agrada molt, i creiem que fer una festa a l’entorn del calçot, tenint en compte que molts dels nostres venedors del mercat són productors, és una bona manera d’acostar un producte de proximitat i de collita pròpia als clients, amics, i veïns”.
La jornada ha acabat, com no podia ser d’una altra manera, amb una calçotada a peu de carrer.